Antena Meniu Search
x

Observator Special: Podul de la Gradistea, o amintire. Romania risca sa piarda fondurile europene cu care ar putea fi reconstruit

Candva, localitatea Gradistea din judetul Giurgiu se mandrea cu un pod strasnic peste Arges. Si cu o cale ferata care deschidea Romaniei calea catre Bulgaria si Turcia. Din 2005, insa, de cand raul a luat cu el pilonii de sustinere, promisiunile autoritatilor s-au dus si ele pe apa Sambetei.

Vezi și

In Romania, insa, versurile “Podul de piatra s-a daramat. C-a venit apa si l-a luat. Vom face altul pe rau in jos, altul mai trainic si mai frumos” par desprinse din povesti. In 2005, podul de la Gradistea a fost inghitit de apele Argesului. Pilonii au cedat, iar sinele de tren s-au rupt ca niste ramuri uscate.

Atunci, s-a stabilit ca se va face o analiza tehnica si economica, pentru a se alege varianta de reparatie a podului sau trecerea pe investititia inceputa in anii 90. Vorbe-n vant. Ultimii opt ani au trecut fara ca promisiunile autoritatilor sa se concretizeze. Acum nu se mai vede nici picior de pod.

 “A cazut, au venit unii, nu stie cine, l-a taiat, ca n-a fost asa. Aici nu mai vine nimeni. Doar aia care mai vin la un fier. Mai e in apa. Cand e cald mai vin si mai iau cate o piesa de la el”, spune un localnic.

In amintirea vechii constructii troneaza acum improvizatia oamenilor din zona, din scanduri. Asa se traverseaza acum raul Arges in dreptul localitatii Gradistea. Candva, pe deasupra trecea un pod care sustinea si calea ferata. O legatura importanta intre Capitala si Giurgiu. Acum, e doar o ruina. Umbra unei constructii care a rezistat mai bine de un secol, inainte sa se faca praf.

Pierdea cea mai mare este, insa, ruta Bucuresti-Giurgiu, deschiderea feroviara a Romaniei catre Bulgaria si Istanbul. Acum, drumul cu trenul din Capitala pana in orasul de granita este de doua ori mai lung. Traseul initial a fost deviat catre Videle si calatoria a capatat, dintr-un foc, un plus de 58 de kilometri.

Dureaza mai mult si e destul de scump. Un bilet la clasa a doua costa 30 de lei. Asa ca, oricat de dur ar parea, prabusirea podului de la Gradistea a fost un plus in afaceri pentru transportatorii rutieri. Cu autocarul, oamenii ajung de doua ori mai repede si platesc mai putin.

Din vechiul pod nu se mai poate salva nimic. Ar fi nevoie de o constructie noua. Aproape noua. In 1980 s-a inceput ridicarea unui pod nou. Zece ani mai tarziu, lucrarile au fost abandonate si de atunci, nimeni n-a mai facut nimic. Ba mai mult, Romania risca sa piarda 120 de milioane de euro, fonduri europene care ar putea fi folosite la refacerea podului. Daca pana la sfarsitul anului viitor autoritatile nu aleg un constructor, banii se duc pe apa... Argesului.

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Credeţi că se vor înmulţi atacurile urşilor în România?

Observator » Stiri sociale » Observator Special: Podul de la Gradistea, o amintire. Romania risca sa piarda fondurile europene cu care ar putea fi reconstruit