Video Un pod din România stă să cadă, dar oamenii își riscă zilnic viața pe el. Reacția unui șofer care trece cu TIR-ul de 12 tone, deși limita e de 7: "Păi şi pe unde să mă duc? Alt drum nu ştiu."
Critică! Aşa poate fi descrisă starea în care se află un pod din judeţul Timiş, tranzitat, în fiecare zi, de autobuze pline de călatori şi vehicule de mare tonaj. Podul de la Parţa a fost expertizat de două ori de-a lungul anilor, iar verdictul specialiștilor a fost clar: structura de rezistenţă este grav afectată. Singura măsură luată de autorităţi a fost limitarea tonajului la şapte tone, dar nimeni nu respectă restricţiile.
Scăderea nivelului râului Timiş a scos la iveală imagini care dau fiori reci celor care sunt obligaţi să traverseze podul din Parţa.
Iulia Pop, reporter Observator: "Pe piloni de lemn, umflaţi de apă și de vremuri. La fel ca mine, într-un echilibru precar, pare că stă şi construcţia înaltă de 20 de metri, ridicată în 1955. Picioarele podului par că plutesc, iar armătura de la bază se desprinde. Oamenii spun că până când nu se întâmplă o tragedie nu se vor lua măsuri."
Valentin Coroamă, fermier: "Nu am crezut niciodată că chiar stă în aer. Credeam că are o susţinere de beton mai adânc în pământ."
Podul de 70, un pericol pentru cei care îl folosesc
- Podul pe care în orice secundă se poate întâmpla o tragedie. Nu a fost reparat de 60 de ani şi de abia se mai ţine
- Alte trei poduri din Neamţ ar putea avea soarta celui de la Luţca: "E periculos, dar ce să facem, trebuie să...
- Podul din Suceava pe care zeci de oameni își riscă viața zilnic: "Mai faci o cruce, cu Dumnezeu înainte"
Iulia Pop, reporter Observator: "Două expertize arată că podul vechi de 70 de ani e la un pas să cadă. În memoriul tehnic era descrisă situaţia existentă ca fiind, citez din acest memoriu: starea tehnică a podului a fost evaluata ca fiind critică, datorită proceselor de degradare grave existente în special la nivelul structurii de rezistenţă."
De aproape zece ani, autorităţile locale cer ajutor. Singura măsura luată - interzicerea accesului pentru vehicule cu un tonaj mai mare de 7 tone - nu este respectată de nimeni. Inclusiv traseul societăţii de transport public e pe aici.
Reporter Observator: "Nu vă temeţi pentru oamenii pe care îi transportaţi?"
Șofer de autobuz: "Mă tem pentru mine prima dată, că eu sunt direct răspunzător. Trebuie să ia măsuri, ori se renunţă, ori se face altceva, nu pot să decid eu."
Șofer de excavator: "Circul de ani de zile peste el."
Reporter Observator: "Nu vă temeţi?"
Șofer excavator: "Ce să fac?"
Reporter Observator: "Câte tone ai?"
Șofer de camion: "12 tone!"
Reporter Observator: "Pai, ăsta e de şapte. De ce treci pe aici?"
Șofer de camion: "Păi şi pe unde să mă duc? Alt drum nu ştiu."
Drumul se află în administrarea Consiliului Judeţean Timiş din 2016. S-au mai reparat balustradele sau asfaltul, dar la structura de rezistenţă nu s-a băgat nimeni.
Daniel Drăgan, primarul din Parţa: "Soluţia este facerea unui pod nou. S-au căutat surse de finanţare pentru realizarea acestui pod."
Dar până acum nu s-au găsit. CJ Timiş promite că vor veni bani de la centru, prin programul Anghel Saligny.
Cristian Moș: CJ Timiș: "Consiliul Judeţean a început de azi şi este pe traseu un caiet de sarcini cu care va fi lansată licitaţia pentru un nou pod."
Reporter Observator: "Dar tot acest traseu înseamnă nişte ani."
Cristian Moș: "Da, înseamnă nişte ani, pentru că este un studiu de fezabilitate, un proiect tehnic, înseamnă execuţia."
Cât va dura exact până când va fi construit un pod nou la Parţa nu ştie nimeni. Cert este că va fi nevoie de cel puţin şapte milioane de euro.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰