Video

Turismul românesc pierde miliarde de euro din cauza lipsei de promovare în străinătate

De Andra Mitu.
Publicat: 07.11.2020, 00:33.
Actualizat: 07.11.2020, 01:13

În pandemie, România este ocolită şi mai mult de străini. Suntem ţara din Europa care a avut cea mai mare scădere, în rândul turiştilor. Iar declinul va continua şi în perioada următoare. Mediul de afaceri cere statului investiţii şi un plan de promovare bine pus la punct. Pierderile pentru economie sunt deja de ordinul miliardelor de euro.

Cu o promovare inexistentă anul acesta şi incertitudini legate de pandemie la tot pasul, turismul românesc e aproape pe butuci. Kilometrul zero al Bucureştiului arată dezolant în noiembrie.

Andra Mitu, reporter Observator: În alți ani, indiferent de anotimp, Centrul Vechi era animat de turiști. Români și străini. Acum, restaurantele stau cu lacătul pe uşă, iar la terase nu se mai inghesuie nimeni. În lipsa unei strategii de promovare, străinii ne ocolesc, iar ai noștri se duc sa își facă concediile în alte state europene.

În primele 9 luni ale anului, în România s-au cazat doar 850 de mii de străini. De aproape 5 ori mai puţin decât anul trecut. Iar asta se vede şi când analizăm banii cheltuiţi de aceştia: doar 845 milioane de euro. Anul trecut, în aceeaşi perioadă, plătiseră undeva la 2 miliarde de euro în restaurantele şi pensiunile din ţara noastră. E un trend pe care l-au urmat şi românii anul acesta.

Practic au salvat de la faliment litoralul bulgăresc în această vară, în detrimentul hotelierilor de la noi. Cu toate acestea şi sumele cheltuite peste graniţe au scăzut în anul pandemiei. Din ianuarie si până în august inclusiv, banii alocaţi pentru serviciile de turism din străinătate au ajuns la 1,8 miliarde de euro. De aproape 2 ori mai puţin ca-n 2019.

Andreea Paul, preşedintele ONG: Avem un deficit cronic absurd economic în a ne capitaliza atuurile din turism. E un sector important, dar din care polonezii reușesc sa câștige de 5 ori mai mult decât noi, cehii câștiga de trei ori mai mult decât noi, bulgarii câștiga mai mult decât noi, ungurii la fel.

Însă şi cehii, şi bulgarii au o strategie bine conturată, chiar dacă atenţia e îndreptată spre pandemie. România n-are nici măcar un minister al Turismului. Cu atât mai puţin o strategie.

Florin Jianu, președintele CNIPMMR: În momentul în care ai un minister mamut al economiei, cu mediul de afaceri, cu energia și turismul la un loc nu prea ai timp sa te ocupi de fiecare domeniu în parte

Ciprian Enea, consultant in turism: Cam tot ce se întâmpla pe litoral, cu mici excepții, seamana foarte mult cu ceea ce se întâmpla pe litoral în anii 90.

Reprezentanţii mediului de afaceri cer ca statul să investească anual cel puţin 50 de milioane de euro pentru promovarea turismului, construirea de spaţii de agrement lângă hoteluri şi pensiuni, dar şi stimularea agenţiilor care aduc turişti străini.

Florin Jianu, președintele CNIPMMR: Și alte tari au făcut asta: Turcia, Grecia. Pe fiecare turism străin pe care o agenție de turism o aduce se primește o prima de incoming – 10-20 euro.

Sunt măsuri ce fac parte dintr-un plan pe care reprezentanţii mediului de afaceri l-au înaintat Guvernului. Rămâne însă de văzut câte din acestea vor fi si puse în practică.

Descarcă aplicaţia Observator News din Google Play sau App Store şi fii la curent cu ştirile momentului din România şi din lume.