Video Satul din Cluj unde găinile nu mai fac ouă. De 12 ani, localnicii din Vlaha trăiesc un coșmar
Oricât de benefice ar fi autostrăzile pentru zonele prin care trec, dacă nu sunt facute cu trebuie, uneori ajung mai mult să încurce. Este şi cazul localnicilor dintr-un sat clujean, care, de când s-au trezit cu autostrada la doar câţiva zeci de metri de casele lor, nu mai au linişte. Câteva panouri fonoabsorbante ar fi soluţia, dar în 12 ani, nicio autoritate nu a fost în stare să le pună.
Departe de agitaţia oraşului, oamenii care trăiesc în satul Vlaha din Cluj ar trebui să audă doar sunetele naturii. Aşa a şi fost până în urma cu 12 ani, când s-a deschis circulaţia pe tronsonul de autostradă dintre Turda şi Gilău. De atunci, viaţa lor s-a schimbat şi, indiferent dacă e zi sau noapte, aud doar zgomotul camioanelor.
Autostrada produce un zgomot infernal pentru locuitorii din Vlaha
Autostrada se află la o distanţă de doar 42 de metri faţă de cea mai apropiata casă, iar uneori, din cauza denivelărilor rosturilor de dilataţie de pe pod, nivelul zgomotului atinge chiar şi 90 de decibeli. Ca să vă faceţi o idee, zgomotul produs de un tren are 80 de decibeli, iar un concert rock 110.
Soţii Bordoş locuiesc de o viaţă în aceasta gospodarie prin spatele căreia trece acum autostrada Transilvania.
Bătrânii se plâng că nu se pot odihni în casele lor
Oameni în vârstă şi cu sănătatea şubreda, nu se mai pot odihni, cu toate că încă de la început autorităţile le-au promis că nu vor fi deranjaţi de şoseaua de mare viteză.
Bătrân: ”Face zgomot, face praf. Noaptea bagă lumina prin geam. De multe ori nici la ora unu nu dormim. În fiecare secundă pe o bandă trece, pe o bandă vine şi este gălăgie”.
Sătenii spun că şi animalele sunt speriate de sunetul puternic produs de traficul intens, iar găinile par cele mai afectate.
”Nu se ouă că se tem de zgomot. Când merg în grădină să mănânce iarbă, dacă este zgomot mare imediat fug înauntru.”, povestesc localnicii.
Cei de la Compania de Drumuri spun că americanii de la Bechtel, care au construit autostrada atunci, ar fi trebuit să monteze panouri fonoabsorbante, dar nu au mai respectat contractul. Se vor monta, dar înca nu se ştie când şi unde.
”Avem un proiect in derulare penru determinarea nivelului de zgomot, tinand cont de traficul care este acum. Se va finaliza curand si vom sti exact zonele in care vom monta acele panouri fonoabsorbante. Avem in program circa doua mii de metri liniari de panouri.”, a explicat Eugen Cecan - director DRDP Cluj.
Tronsonul Gilău - Câmpia Turzii, în lungime de 52 de kilometri este primul tronson inaugurat din autostrada Transilvania, în anul 2008. Lucrările au fost executate de compania americană Bechtel şi au avut un cost record - 1,4 miliarde de euro.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰