Cinci asteroizi masivi, mai puternici decât bombele nucleare, vor trece pe lângă Pământ în luna decembrie. Conform NASA, orice asteroid mai mare de 140 de metri ar putea provoca o catastrofă dacă ar lovi Terra.

la 02.12.2021, 17:48

Imagine ilustrativă cu un asteroid care trece pe lângă Pământ
Imagine ilustrativă cu un asteroid care trece pe lângă Pământ - Shutterstock

Un asteroid care este la fel de lat pe cât este Turnul Eiffel de înalt, numit 4660 Nereus (sau 1982 DB), este aşteptat să treacă pe lângă Pământ pe 11 decembrie. NASA consideră asteroidul de 330 de metri ca fiind "potenţial periculos" din cauza mărimii sale şi a proximităţii faţă de planeta noastră, conform Forbes, dar îl vede şi ca pe un potenţial avantaj pentru misiunile spaţiale şi cercetările din viitor. "Ar putea fi locul de unde să obţinem elementele de care avem nevoie pentru a alimenta bazele de pe lună, de pe Marte sau chiar de pe orbită într-o zi", a adăugat publicaţia.

În plus faţă de avantajele din spaţiu, Asterank listează Nereus ca unul dintre cei mai benefici asteroizi pentru minat, datorită costurilor reduse şi resurselor mineral. Roca este compusă din nichel, cobalt şi fier în valoare de 4,7 miliarde de dolari.

Pe 11 decembrie, mega-asteroidul va fi în cel mai apropiat punct faţă de Pământ, într-o perioadă de 20 de ani. Nu există planuri pentru a se intra în contact cu roca în această lună, dar oamenii de ştiinţă adună date care pot fi folosite în misiuni viitoare.

Ce asteroizi vor trece pe lângă Pământ în decembrie 2021

Mai mulţi asteroizi trec în fiecare an pe lângă Pământ, unii intră şi în orbită. Unii sunt catalogaţi drept NEO (Obiecte care trec aproape de Pământ), iar altele PHO (Obiecte potenţial hazardoase). Conform NASA, orice asteroid mai mare de 140 de metri poate genera o catastrofă la impactul cu Pământul. La final de 2021, cinci mari asteroizi se îndreaptă spre Pământ, însă niciunul nu va lovi planeta noastră.

4660 Nereus - 11 decembrie

Considerat ca "potenţial periculos", 4660 Nereus va trece aproape de Pământ în puţin peste o săptămână, pe 11 decembrie. Acesta are 330 de metri lungime, fiind mai mare decât 90% dintre asteroizi. Va trece pe lângă Pământ la o distanţă de 3,9 milioane de kilometri, de zece ori distanţa dintre Pământ şi Lună.

Acesta a fost descoperit prima oară în 1982. Orbita sa în jurul Soarelui îl aduce aproape de Pământ la fiecare aproximativ 10 ani, deşi în termeni spaţiali "aproape" înseamnă mai mereu "la o distanţă suficient de sigură".

2003 SD220 - 17 decembrie

Cel mai puţin ameninţător dintre asteroizii lunii decembrie este 2003 SD220, pentru că este foarte cunoscut astronomilor şi traiectoria lui este prezisă cu mult timp înainte.

Acesta este aproape la fel de mare ca Burj Khalifa şi va trece pe lângă Pământ pe 17 decembrie, la  o distanţă de 5,4 milioane de kilometri. Deşi ar avea 791 metri în diametru, studiile au sugerat că ar putea fi chiar mai mare de atât, la 1,6 kilometri. Acesta va trece pe lângă noi cu o viteză de peste 20.000 de kilometri pe oră.

2016 TR54 - 24 decembrie

Înalt cât un bloc-turn, asteroidul va trece pe lângă Pământ în Ajunul Crăciunului la o distanţă de 6,5 milioane de kilometri. Asteroidul are un diametru cuprins între 100 şi 230 de metri.

2018 AH - 27 decembrie

Al doilea cel mai mare dintre asteroizi are dimensiunile Monumentului lui George Washington şi se numeşte "2018 AH". Acest asteroid are 190 de metri lățime și urmează să treacă pe lângă Pământ pe 27 decembrie, la 4,5 milioane de kilometri. Dacă ar exista un impact, efectul ar fi mai devastator decât în cazul unei arme nuclare.

Este de notat că asteroidul a trecut foarte aproape în 2018, la 296.758 de kilometri, o distanţă mai mică decât cea până la Lună. La vremea respectivă nu a fost observat de cercetătorii NASA.

2017 AE3 - 29 decembrie

Ultimul mare asteroid al anului 2021 va fi 2017 AE3, care va trece pe lângă noi pe 29 decembrie, la 3,5 milioane de kilometri şi care are un diametru între 12 şi 260 de metri.

1908, ultima oară când un asteroid a căzut pe Pământ

Ultimul impact cu un asteroid de mari dimensiuni a fost, în 1908, deasupra zonei Tunguska din Rusia. Se estimează că acest asteroid ar fi avut aproximativ aceeași dimensiune ca 2018 AH, sau chiar mai mic.

Când asteroidul a explodat în aer, a provocat distrugeri pe o suprafață de mii de kilometri, ceea ce l-ar face de aproximativ 800 de ori mai puternic decât „Little Boy”, bomba atomică detonată în timpul celui de-al Doilea Război Mondial peste Hiroshima și de 600 de ori mai puternic decât „Fat Man”, bomba detonată peste Nagasaki trei zile mai târziu. Un raport al guvernului SUA la acea vreme a arătat că Hiroshima a făcut 135.000 de victime, iar Nagasaki 64.000 de victime.

Numărul morților în urma "fenomenului Tunguska" a fost totuși redus, zona fiind nepopulată. Însă pagubele materiale au fost semnificative: 80 de milioane de copaci au fost distruși, vânturi cu rafale puternice care s-au resimțit până în Statele Unite și Indonezia.

Cât de pregătiţi suntem dacă un asteroid ar lovi Pământul?

Este greu de estimat nivelul distrugerilor dacă un asteroid ar lovi Pământul deoarece dimensiunile acestora variază.

NASA a lansat pe 24 noiembrie din California o misiune care are drept obiectiv testarea unui sistem de apărare planetară, primul de acest fel, proiectat pentru a devia traiectoria unui asteroid de la o potenţială coliziune cu Terra, informează miercuri agenţiile internaţionale de presă.

Misiunea agenţiei spaţiale americane, denumită DART (Double Asteroid Redirection Test), a decolat de la baza Vandenberg Air Force la bordul unei rachete Falcon 9 a companiei SpaceX, la ora 06:21 GMT, potrivit imaginilor transmise în direct de NASA.

DART va testa abilitatea NASA de a modifica traiectoria asteroidului Dimorphos cu ajutorul energiei cinetice - prăbuşind în mod intenţionat pe suprafaţa acestuia un vehicul spaţial robotizat care se deplasează cu viteză mare, corpul ceresc urmând să se deplaseze în urma impactului suficient încât planeta noastră să nu mai fie pe traiectoria periculoasă.

Ţinta DART reprezintă o fracţiune minusculă din dimensiunile asteroidului cataclismic Chicxulub, care s-a izbit de Terra în urmă cu circa 66 de milioane de ani, impact care a ucis majoritatea speciilor de animale de pe planetă. Asteroidul vizat de DART nu se află pe o traiectorie care ar putea duce la un impact cu Terra în viitorul apropiat.

Vi s-a întâmplat să fiţi hărţuiţi într-un teambuilding?

Observator » Stiinta » Cinci mega-asteroizi vor trece periculos de aproape de Pământ, în decembrie. 4660 Nereus e catalogat de NASA ca fiind "potenţial periculos"