Antena LIVE

Prețul benzinei și motorinei va urca până la 10-11 lei. De ce plafonarea ar face mai mult rău decât bine - Analiză

Creșterea prețului benzinei şi motorinei este o problemă infinit mai mare pentru români, decât creșterea prețului la gaze și energie, susţine prof.Dumitru Chisăliță, preşedinte al Asociaţiei Energia Inteligentă. Acesta susține că plafonarea prețului la pompă ar face mult mai rău decât bine și că măsura ar duce la instalarea penuriei de combustibili în România, în câteva luni. În plus, oprirea livrărilor prin conducta CPC până la portul Novorossiysk – Rusia va îngreuna importurile de ţiţei. Previzunile AEI arată că în viitorul apropiat prețul benzinei și al motorinei va la crește 10 lei/l, respectiv 11 lei/l.  

De la 21.06.2022, 13:03
Galerie (8)
Protest la o benzinărie din Argeș din cauza prețului la combustibili Daniel Mercea / Facebook

"În urmă cu 6 luni atrăgeam atenția că în anul 2022 se întrevede o tendință de creștere a prețului benzinei/motorinei, care va fi o problemă infinit mai mare pentru români decât creșterea prețului la gaze și energie, și că lipsa unor măsuri luate din timp din partea autorităților de diminuare a acestora, așa cum s-a întâmplat în cazul energiei electrice și a gazelor, va creea mari probleme. Așa cum s-a întâmplat întotdeauna, autoritățile române se miră astăzi de ceea ce era evident de acum 6 luni - a crescut prețul la pompă”, menţionează într-o analiză Dumitru Chisăliţă, preşedintele AEI. 

Radiografie situației

Situația actuală a României:

a) România este o țară care conform INS în anul 2021 a consumat 13.853,1 mii tone produse petroliere (țiței brut rafinat în Romania și produse petroliere rafinate importate din alte țări), fiind dependentă în proportie de 78% de importuri.

Pe acelaşi subiect

b) Importurile de produse petroliere brute au fost realizate în anul 2021 de către 3 mari companii care dețin și rafinării în România:

i.    Rompetrol – care importă țiței din Kazakhstan, 3.482 mii tone, țiței adus prin conducta rusească (care traversează teritoriul rusesc prin conducta rusească Caspian Pipeline Consortium - CPC, până la portul Novorossiysk- Rusia de unde traversează Marea Neagră cu vapoare până în Portul Constanța) 

ii.    Lukoil – care importă țiței rusesc, 2,298 mii tone, (parțial țițeiul este adus prin prin conducta rusească CPC, până la portul Novorossiysk de unde traversează Marea Neagră până în Portul Constanța) 

iii.   OMV Petrom – care importă țitei din Rusia și din țări din afara Rusiei, 1.044 mii tone, țiței adus prin conducta rusească (care traversează teritoriul rusesc - CPC, până la portul Novorossiysk – Rusia de unde traversează Marea Neagră până în Portul Constanța) 

 

c)    Importurile de țiței brut din Federația Rusa a fost în anul 2021 la un nivel de cca 20% din total țiței important în România.

d)    Importurile de țiței brut care a ajuns în România în anul 2021 în proporție de 85% au traversat Federația Rusă prin conducta CPC până la portul Novorossiysk – Rusia, de unde a traversat Marea Neagră până în Portul Constanța

e)    Importurile de produse petroliere rafinate sunt în proporție de 26% din țări UE, 9% din țări non UE din Europa și 65% din țări din fosta URSS

f)    Capacitatea de rafinare a țițeiului în România este asigurată prin 3 rafinării care în anul 2021 au prezentat următoarea capacitate de rafinare:

i.    Lukoil – capacitate 2,4 milioane tone, din care gradul de încărcare în anul 2021 a fost de 96%,

ii.    Petrobrazi OMV Petrom – capacitate 4,5 milioane tone, din care gradul de încărcare în anul 2021 a fost de 97%

iii.    Rompetrol – capacitate 6 milioane tone din care gradul de încărcare în anul 2021 a fost de 58%.

România riscă să rămână fără jumătate din necesarul de benzină şi motorină

Analizand datele statistice prezentate mai sus, se pot trage câteva concluzii privind situația reală privind Securitatea alimentării cu produse petroliere a României, în contextul sancțiunilor impuse Federației Ruse:

Creșterea prețului benzinei/motorinei o problemă infinit mai mare pentru români, decât creșterea prețului la gaze și energie

Dumitru Chisăliţă

În contextul efectelor cauzate de războiul din Ucraina și mai ales de sancțiunile impuse Federației Ruse, există și preocupări tot mai mari cu privire la posibilele riscuri de aprovizionare și exercită o presiune tot mai accentuată asupra sistemului logistic din UE și din România. Astfel, contextul din Marea Neagră și variantele de aprovizionare limitate la momentul actual sunt elemente care pot contribui la penurie de produse petroliere în viitor, explică Chisăliţă. 

În acest context, extrem de complicat, o plafonare a prețurilor la combustibil, ar determina limitarea acțiunilor realizate de către importatorii de țiței și ar arunca România într-o penurie de țiței și ar crea probleme mari cu disponibilitatea de produse petroliere în stații.

De ce a crescut de fapt prețul benzinei și motorinei la pompă

O analiză a estimărilor costurilor pentru produsele petroliere de la pompă, arată că față de aceeași zi din anul 2021, prețul la pompă este mai mare cu 63%, această creștere are la bază câteva considerente:

  • Creșterea cotațiilor țițeiului cu 64%, față de cotațiile din aceeași zi a anului 2021
  • Creșterea cursului valutar leu/dolar cu 14%, față de cotațiile din aceeași zi a anului 2021
  • Creșterea costurilor de transport maritim al țițeiului în Marea Neagră, cu peste 500%
  • Creșterea costurilor cu asigurările pentru navele care circulă în Marea Neagră cu peste 600%
  • Creșterea costurilor de rafinare cu cca 30%
  • Creșterea costurilor de furnizare cu cca 100%
  • Creșterea accizei percepute de stat cu 3%
  • Creșterea cotei TVA perceput de stat urmare a creșterii bazei de aplicare cu 63%

Creșterea prețului benzinei/motorinei o problemă infinit mai mare pentru români, decât creșterea prețului la gaze și energie

Dumitru Chisăliţă

Plafonarea prețului la pompă ar face mult mai rău 

Măsurile pe care România le ar putea lua pentru a combate actuala situație din benzinării, dar mai ales posibilele efecte în securitatea energetică a României, trebuie astfel gândite încât să nu ajungem în situația mult mai rea decât ne găsim în prezent și anume să ajugem în situația lipsei efective a carburanțiilor la pompă. Una dintre măsurile care ar face mult mai rău, decât bine este plafonarea prețului la pompă, susține Chisăliţă.

Ar fi momentul în care unele companii din Romania ar reduce eforturile uriașe pe care le fac în momentul de față pentru a găsi soluții să aducă țiței din alte părți ale lumii decât din Federația Rusă, respectiv folosind infrastructura rusească, explică profesorul Chisăliţă. 

Creșterea prețului benzinei/motorinei o problemă infinit mai mare pentru români, decât creșterea prețului la gaze și energie

Dumitru Chisăliţă

Creșterea prețului benzinei/motorinei o problemă infinit mai mare pentru români, decât creșterea prețului la gaze și energie

Dumitru Chisăliţă

Statul a câștigat 600 milioane euro din scumpirea benzinei și a motorinei la pompă

Urmărind cotațiile benzinei în anul 2022 putem să observăm că acestea au crescut cu 75%, mai mult decât dublu față de creșterea de preț din România. În același timp trebuie să observăm că statul a profitat din plin de pe urma acestei creșteri, banii încasați din TVA în acest an, din vânzarea benzinei crescând cu 40%.

În ceea ce privește cotațiile motorinei, în anul 2022 putem să observăm că acestea au crescut cu 80%, mai mult decât dublu față de creșterea de preț din România. În același timp trebuie să observăm că statul a profitat din plin de pe urma acestei creșteri, banii încasați din TVA în acest an din vâznzarea motorinei crescând cu 40%.

În fapt evoluția cotațiilor produselor petroliere este acțiunea care determină prețul la benzină și motorină, la nivelul pieței europene, preț care prezintă o volatilitate superioară prețului țițeiului urmare a dificultății accesării unor rute de transport, urmare a războiului din Ucraina și închiderea neprogramată a două mari rafinării europene.

Creșterea prețului benzinei/motorinei o problemă infinit mai mare pentru români, decât creșterea prețului la gaze și energie

Dumitru Chisăliţă

Statul în cazul combustibililor, la fel ca și în cazul gazelor și energiei electrice, este cel mai mare câștigător urmare a scumpirilor, preciează Chisăliţă. Concret, Statul a câștigat suplimentar față de perioada similară a anului trecut (primele 6 luni din anul 2022), 600 milioane euro din scumpirea benzinei și a motorinei la pompă. Firmele care vând combustibil probabil au căștigat suplimentar față de perioada similară a anului trecut, estimativ a zecea parte din cât a câștigat suplimentar statul.

În aceste condiții consider ca era normal să se inițieze măsuri încă de la începutul anului 2022, astfel încât aceste câștiguri suplimentare față de anul trecut să fie împărțite consumatorului român. În situația în care acești bani suplimentari, încasați fără nici un efort, erau dați consumatorilor, prețul ar fi fost în prezent la un nivel de 7.3 -  7.4 lei/l, susține Chisăliţă. 

Motorina riscă să ajungă 11 lei/l iar benzină 10 lei/l

Având în vedere riscurile care vor influența securitatea aprovizionării cu combustibil a României, dar și nivelul prețurilor din România:

- sancțiunile adoptate de UE asupra Rusiei (din toamnă Bulgaria și Ungaria vor putea vinde produsul doar la nivel național), determinând ca România să rămână fără o parte din produsele petroliere care proveneau din aceste țări,

- dependența României de 78% importurile de țiței și produse petroliere (mare parte din Federația Rusă) crează un risc mare atât asupra securității aprovizionării României, dar și o volatilitate mare a prețului la orice incident internațional în zona țițeiului,

- rutele alternative la CPC de aprovizionare cu țiței sunt foarte limitate și cu impact mare în preț (Georgia, Turcia, Bazinul Mediteranean), dar care probabil vor ajunge în viitor să fie accesate și se vor reflecta în creșteri de preț pentru benzină și motorină,

- creșterea prețului la asigurările navelor din Marea Neagră se va menține și în viitor urmare a războiului din zona și a minelor în derivă din Marea Neagră

- în contextul efectelor cauzate de războiului din Ucraina există și preocupări tot mai mari cu privire la posibilele eșecuri de livrare a titeiului în portul Constanța.

- oprirea neprogramată a două mari rafinării din Europa, va determina creșterea cererii de produse petroliere din zonele adiacente și implicit o creștere a prețului benzinei și motorinei,

- Ucraina este dispusă să preia toate cantitățile excedente din piață la preț mult peste piața din zona, fapt ce va crea un alt factor de creștere a prețului benzinei și motorinei,

- odată cu pachetul de sancțiuni impuse Federației Ruse,  România va importa produse non rusesti care sunt mult mai costisitoare,

previzunile AEI arată că în viitorul apropiat prețul benzinei și al motorinei va crește cel puțin până la nivelul cotaților pentru aceste produse, respectiv peste 11 lei/l la motorină și peste 10 lei/l la benzină.

Măsurile care se impun sunt: diminuarea TVA și acciza la combustibili, de a limita marjele comerciale la furnizori, de a întreprinde o puternică campanie de diplomație energetică pentru accesarea noilor surse și rute de transport țiței, de a dezvolta un plan pentru situații de urgență pentru consumatorii protrejați. Alternativa populistă de plafonare a prețului echivalează cu instalarea în câteva luni a penuriei combustibiliilor în România, concluzionează Chisăliţă. 

Ți-a plăcut acest articol?

pret benzina motorina benzinarie combustibili plafonare
Întrebarea zilei
Nomazii digitali ar putea primi interdicţie în cafenele. Obişnuiţi să lucraţi în oraş?

Da

Nu

*după apăsarea butonului "Votează" pagina se va reîncărca pentru afișarea rezultatelor

Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰

Facebook WhatsApp LinkedIn Twitter Email
Stiri Sportive Citește și
Bani mulți de la stat pentru toți românii care au curte. Trebuie doar să...
Fanatik.ro
Publicat 19.05.2024
Singura gară din țară care a fost construită ca o insulă. Deservea două...
Fanatik.ro
Publicat 18.05.2024
Curând vom fi martorii unui eveniment unic în viață
spotmedia.ro
Publicat 14.05.2024
Adevărul despre CEL MAI CONSUMAT aliment de români! Doctorul Vlad Ciurea:...
Gandul
Publicat 18.05.2024
Cum recrutează Moscova refugiați ucraineni pentru acte de sabotaj peste hotare....
Adevărul
Publicat 18.05.2024
Mesaje de Izvorul Tămăduirii 2024. Ce să le transmiți celor dragi în această...
A1
Publicat 10.05.2024
Horoscopul zilei de 21 mai 2024. Leii se pot confrunta cu conflicte. Află ce se...
CaTine
Publicat 20.05.2024
Cum se simte premierul Robert Fico, după ce a fost împușcat de cinci ori. Noi...
spynews.ro
Publicat 18.05.2024
Atenție, imagini dure! Cea mai frumoasă prezentatoare, desfigurată înaintea...
GSP
Publicat 18.05.2024
Cel mai mare viciu al Mariei Cârneci. Interpreta de muzică populară nu s-a...
Click.ro
Publicat 18.05.2024
Ce înseamnă semnalul SOS, de fapt. A fost folosit pentru prima dată acum mai...
Useit
Publicat 19.05.2024
1 mai pe litoral 2024! Marile festivaluri și concerte ce deschid noul sezon estival
Money.ro
Publicat 23.04.2024
Un milionar cu 25 de ani mai mare ar fi noul iubit al Simonei Halep. Imagini...
Redacţia.ro
Publicat 16.05.2024
Ciclonul care afectează Europa ajunge și în România: „Ne așteptăm la un...
libertatea.ro
Publicat 18.05.2024
Billie Eilish a lansat un nou album. Discul include 10 piese
ZU
Publicat 20.05.2024
Galette cu mere și căpșuni. O combinație simplă pentru un desert savuros
Hello taste
Publicat 20.05.2024
Cum îl determini pe copil să coopereze
Deparinti
Publicat 19.05.2024
Noi reguli pentru țăranii care vând în piețe. ”Eram doctori...
ziare.com
Publicat 16.05.2024
William Levy revine în două proiecte profesionale noi. Actorul își continuă...
Happy
Publicat 16.05.2024
Ceaiurile cu cea mai multă cofeină. Ce modificări pot produce în organism
Medicool
Publicat 20.05.2024
VIDEO | Soţia lui Băluţă a surprins şi reporterul cu ce a spus în interviu,...
orangesport.ro
Publicat 12.05.2024