Cand ar putea incepe lucrarile si cat ar putea sa coste autostrada Bacau - Brasov
Autostrada Brașov – Bacău este inclusă în Master Planul de Transport, cu perioada de implementare 2021 – 2030, însă investiția poate fi pregătită din timp, din punct de vedere birocratic, mai ales că, în 2018 s-a aprobat utilizarea fondurilor europene pentru întocmirea Studiului de Fezabilitate (SF) și a Proiectului Tehnic (PTh).
Autostrada Brașov – Bacău este inclusă în Master Planul de Transport, cu perioada de implementare 2021 – 2030, însă investiția poate fi pregătită din timp, din punct de vedere birocratic, mai ales că, în 2018 s-a aprobat utilizarea fondurilor europene pentru întocmirea Studiului de Fezabilitate (SF) și a Proiectului Tehnic (PTh).
SF-ul și PTh-ul vor costa circa 35 de milioane de lei (circa 8 milioane de euro, inclusiv TVA). Așa cum Ziarul de Bacău a anunțat, termenul pentru depunerea ofertelor este 8 iulie 2019. Dacă nu vor fi contestații, contractul s-ar putea semna în această toamnă, urmând ca studiul de fezabilitate și proiectarea să se facă în cel mult doi ani. Apoi, se va face licitația pentru construcția autostrăzii.
„Pentru a obține un proiect de calitate, pregătirea acestuia este extrem de importantă. Din acest motiv, în anul 2019 este obligatoriu să fie făcute demersurile pentru ca proiectul autostrăzii să fie matur, astfel încât să poate fi implementat în perioada de programare prevăzută în Master Planul General de Transport, respectiv 2021 – 2030”, anunța, la începutul acestui an, deputatul Lucian Șova, fost ministru al transporturilor.
Cât va costa construcția efectivă
În decembrie 2018, la Ministerul Transporturilor, în prezența ministrului Lucian Șova, firma de consultanță a Băncii Europene pentru Investiții a prezentat un studiu de rentabilitate pentru variantele de traversare a munților.
Lucrările de construcție pentru Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni ar costa 5,1 miliarde de euro, Brașov – Bacău s-ar face cu 2,1 miliarde de euro, iar prețul pentru Cluj – Suceava ar fi 4,1 miliarde euro.
Fostul ministru Lucian Șova a mai precizat că „acest proiect nu vine să elimine proiectul Autostrăzii Târgu Mureș – Târgu Neamț, dar va asigura portofoliul de proiecte necesar pentru asigurarea absorbției fondurilor europene in perioada 2021 – 2027. Cele doua proiecte traversează Carpații estici pe același model ca la traversarea Carpaților sudici și anume Sibiu – Pitești și Ploiești – Brașov, respectiv la traversarea Carpaților vestici și anume Lugoj – Deva și Autostrada Transilvania”.
Senatul României a votat, pe 20 martie 2019, legea pentru autostrada A13 Brașov-Bacău. Proiectul a fost inițiat de senatorii Dragoș Benea (PSD) și Daniel Fenechiu (PNL), cu susținerea tututor parlamentarilor de Bacău.
Mecanismul finanțării europene
Fostul ministru Lucian Șova a explicat mecanismul prin care autostrada are finanțare asigurată din fonduri europene.
Pe scurt, banii se alocă de la bugetul de stat („titlul 58”) pentru toate proiectele incluse în masterplanuri și aprobate deja de Uniunea Europeană. Investițiile se derulează și, în paralel, se pot face cererile de deconatare de la UE. În acest fel, se crește viteza de implementare.
„Niciun proiect din masterplan nu este nefinanțabil din fonduri europene! Aceasta este procedura agreată cu Comisia Europeană”, a precizat Lucian Șova.
Autostrada Bacău – Brașov va lega toată Moldova de Ardeal, pe traseul Iași – Pașcani – Bacău – Brașov – Făgăraș. Tronsonul Bacău – Pașcani face parte din Autostrada Moldova, pentru care studiile de fezabilitate și proiectele sunt deja în execuție. La Pașcani, autostrada Moldova se intersectează cu A8 (Tg. Mureș – Tg. Neamț – Iași – Ungheni).
sursa www.zdbc.ro
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰