Renault și-a vândut pe o rublă afacerile din Rusia, evaluate la 2,2 miliarde de euro. Rușii vor produce Dacia Duster sub marca Lada
Compania Renault și-a vândut toate fabricile și afacerile din Rusia, evaluate la 2,2 miliarde de euro (2,3 miliarde de dolari) către statul rus pentru o sumă simbolică, de o rublă, tranzacție ce seamănă mai mult cu o naționalizare declanșată de războiul din Ucraina, scrie Bloomberg. Niciun detaliu financiar nu a fost furnizat luni, însă ministrul rus al Industriei şi Comerţului, Denis Manturov, declara în aprilie că Renault plănuia să-şi vândă activele ruseşti la valoarea ”simbolică de o rublă”. Rusia anunță că va produce Dacia Duster sub marca Lada.
NAMI, un institut de cercetare auto deținut de statul rus, va prelua acțiunile de la AvtoVaz, care produce mașinile Lada, în timp ce orașul Moscova va prelua o uzină de asamblare din apropierea capitalei. O purtătoare de cuvânt a transmis luni că tranzacția s-a făcut pe o sumă simbolică, anunțată anterior ca fiind de o rublă. Renault are opțiunea de a-și răscumpăra participația la AvtoVaz în următorii șase ani.
Acordul marchează sfârșitul unei ere pentru Renault în Rusia. Producătorul auto francez deținea 68% din AvtoVaz, companie care deține o uriașă fabrică de mașini aflată pe malul râului Volga și care a fost creată pe vremea URSS-ului. Aventura Renault în Rusia, care a devenit a doua cea mai mare piață, a început în urma unui acord de un miliard de dolari încheiat în 2007 între fostul lider Carlos Ghosn și un aliat de top al președintelui rus Vladimir Putin.
Renault poate răscumpăra afacerile din Rusia în următorii șase ani
Retragerea Renault din Rusia poate servi și ca o lecție pentru alte companii care au anunțat retrageri, dar care încă nu și-au finalizat planurile. Siemens a declarat săptămâna trecută că va abandona operațiunile din Rusia după mai bine de un secol, fără a oferi detalii. Producătorul de ciment Holcim a declarat și el că iese din Rusia și va încerca să vândă cele trei fabrici.
- Maşina primită cadou de Zoia Ceauşescu de la fostul dictator, scoasă la licitaţie pentru doar 500 de euro....
- Renault a decis să suspende activitatea la fabrica sa din Moscova după ce Ucraina a cerut lumii să boicoteze compania
- Uzina Dacia oprește temporar producția de cutii de viteze, ca urmare a crizei generate de războiul din Ucraina
Retragerea va provoca dureri financiare pentru Renault. Producătorul auto și-a redus în martie estimările de profit și pentru fluxul de numerar disponibil din cauza efectelor războiului din Ucraina asupra operațiunilor sale din Rusia.
”Facem o alegere responsabilă față de cei 45.000 de angajați ai noștri din Rusia, păstrând în același timp performanța grupului și capacitatea noastră de a ne întoarce în țară în viitor”, a declarat luni directorul executiv Luca de Meo într-un comunicat.
Primarul Moscovei, Serghei Sobyanin, a declarat că uzina Renault de lângă capitală va începe să producă mașini Moskvich, un model celebru în epoca sovietică. Reînvierea legendarei mașini comuniste ar duce fabrica înapoi în timp. La început uzina a produs mașini Ford în anii 1930, apoi a achiziționat o linie de producție Opel din Germania, la scurt timp după al Doilea Război Mondial și a trecut la modelul Moskvich. Acesta a dat faliment câțiva ani mai târziu.
Uzina Togliatti deținută de AvtoVaz va continua să producă mașini Lada, a declarat Ministerul Industriei și Comerțului din Rusia. Institutul Central de Cercetare și de Dezvoltare Auto și Motoare, adică NAMI, este subordonat Ministerului Industriei și Comerțului.
Dezastrul din Rusia vine într-un moment nefavorabil pentru producătorul de automobile, care încă se luptă să-și revină de pe urma crizei cauzate de arestarea lui Ghosn din 2018 în Japonia și a celei cauzate de pandemie. Compania a fost supusă unei presiuni puternice din partea investitorilor în primele săptămâni ale războiului din Ucraina, fiind cel mai expus producător de vehicule în Rusia. Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a acuzat Renault că susține ”mașina de război” a lui Putin pentru că amână retragerea.
Retragerea din Rusia afectează strategia grupului Renault, în care erau incluse mărcile Dacia și Lada
Renault avea 45.000 de angajați în Rusia, așa că transferul va lăsa o gaură mare în operațiunile producătorului auto. Marca Lada făcea parte din strategia Renault pentru mașini la prețuri accesibile alături de marca Dacia, scrie Bloomberg.
La începutul anului 2021, Grupul Renault își prezenta planul său strategic ”Renaulution” în care includea mărcile Lada și Dacia. ”Dacia va evolua pentru a deveni mai atractivă, păstrându-și însă atributele specifice. Lada va rămâne la rândul său o marcă sinonimă cu robustețea și soliditatea. Ambele mărci vor continua să propună produse accesibile, utilizând tehnologii verificate și destinate unor clienți interesați să facă o achiziție rațională. Atât Dacia cât și Lada vor include în viitor și vehicule din segmentul C”, anunța atunci producătorul francez. Uzina Dacia din Mioveni producea motoare și cutii de viteze și pentru Lada.
Potrivit Bloomberg, CEO-ul Renault ia în considerare acum o reformă structurală a Renault prin separarea mașinilor electrice și a celor cu motoare cu ardere internă.Celălalt partener de la AvtoVaz este Rostec, un conglomerat deținut de guvernul rus și condus de Sergey Chemezov, un apropiat al lui Putin, care este sancționat de Occident.
Rusia spune că va produce Dacia Duster sub marca Lada
Potrivit TASS, guvernul rus a anunțat luni seară că va produce sub marca Lada Dacia Duster, comercializată în Rusia sub numele de ”Renault Duster”, după ce ar fi obținut acordul producătorului francez. Denis Pak, director în cadrul Ministerului Industriei și Comerțului, a anunțat vestea la postul de televiziune Rossiya 24. "Vreau să spun separat despre posibilitatea de a produce mașini Renault Duster la Avtovaz, dar sub marca Lada. S-a ajuns și la un acord în acest sens cu Renault", a spus el. Pak a menționat că mașina va fi produsă la uzina din Togliatti.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰