Video Sute de mii de șoferi ar putea deveni pietoni! Uniunea Europeană vrea să interzică maşinile care consumă combustibil
Uniunea Europeană interzice maşinile care merg pe benzină, motorină sau GPL. Din 2035, se vor vinde autoturisme noi doar electrice. România este anul acesta lider în Europa la înmatriculări auto care nu poluează dar infrastructura de încărcare este departe de cea din Occident. În plus, preţurile mari ar putea transforma în pietoni sute de mii de şoferi.
- EDIŢIE SPECIALĂ Observator. Primele EXIT POLL-uri ale Alegerilor Prezidenţiale, ora 21:00, LIVE la Antena 1
- COMPARAŢIE. Prezenţa la vot pe ore în primul tur al alegerilor prezidenţiale din 2014, 2019 şi 2024
Puţin peste zece ani vor avea la dispoziţie autorităţile să pregătească infrastructura pentru maşini electrice. Din 2035, pe străzile României ar trebui să vedem, preponderent, autoturisme care nu consumă combustibil ci curent. Măsura face parte din planul Comisiei Europene de a reduce poluarea.
Zile numărate pentru mașinile care consumă combustibil
Pascal Canfin, Președintele Comisiei pentru Mediu: Pentru a putea fi neutri din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon până în 2050, trebuie să încetăm să mai vindem maşini care generează emisii cu 15 ani înainte. De ce? Pentru că durata medie de viaţă a unei maşini este de 15 ani.
Un plan măreţ pentru Uniunea Europeană, un pas prea mare pentru România, cred deopotrivă şoferii şi specialiştii.
- Planul ambițios al Parlamentului European. Mașinile cu motoare termice ar putea fi interzise din 2035
- Taxă de 5.500 de lei pe an pentru maşinile care poluează Bucureştiul sau care nu sunt înmatriculate în...
- Nou program Rabla: Banii vor putea fi cheltuiţi după bunul plac. Ce sume primesc soferii cu maşini vechi de 15 ani
Reporter-șoferi: Economie de benzină, nu mai poluăm.
- Suntem pregătiţi?
- Aaaa, nu suntem, deocamdată nu. Dar până atunci poate ne pregătim.
- Sincer, nu.
- De ce?
- Dacă vreau să plec 3-4 zile la munte mă gândesc că nu am unde să o încarc.
Alex Şeremet, reprezentant productor auto: Tranziţia asta este posibilă. Provocarea rămâne dacă piaţa poate să primească maşinile astea. O piaţă cu automobile electrice nu există fără reţea de încărcare. Sunt studii care spun că trebuie să avem undeva la 15-18 mii de staţii instalate pe săptămână în Uniunea Europeană.
Adică mai multe decât va avea România în următorii 4 ani.
Tanczos Barna, ministrul Mediului: Noi am lansat o finanţare care va permite construirea a 3.000 de astfel de staţii de încărcare în România. Vine alături de noi şi Ministrul Dezvoltării prin PNRR şi finanţează alte 13.000 de staţii de încărcare. Ele cu siguranţă vor fi finalizate până în 2026.
Nu doar lipsa staţiilor de încărcare este problema. Industria trebuie să se reconfigureze.
Alex Şeremet, reprezentant productor auto: Trebuie să avem resursele şi infrastructura tehnologică să putem asigura de exemplu producţia de baterii.
Înainte de a face loc maşinilor electrice, statul trebuie să ştie exact ce face cu cele vechi şi poluante.
Octavian Berceanu, fost sef Garda de Mediu: Trebuie să avem nişte parcuri dezvoltate unde să fie aceste maşini duse, dezmembrate şi să avem o trasabilitatea deşeurilor care rezultă.
În plus, chiar dacă ar mai mai ieftin să circuli cu o maşină care nu poluează, achiziţia unui model va fi o provocare pentru bugetul multor români.
Șofer: O să ne conformăm dar greu, zic eu.
Măsura votată în Parlamentul European nu va afecta maşinile aflate deja în circulaţie. În ce priveşte autoturismele hibride, industria trebuie să se lămurească daca ele sunt sau nu eligibile pentru a fi vândute şi după 2035.
În prezent în România sunt aproximativ 3.000 de puncte de încărcare şi puţin peste 6.000 de maşini electrice.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰