Cartea electronică de identitate pentru copii. Acte necesare şi procedura de obţinere
Milioane de români au posibilitatea de a solicita o carte electronică de identitate, acţiune care acum poate fi întreprinse şi pentru copii, în anumite condiţii.
De ceva timp, autorităţile din România încearcă să implementeze ideea cărţilor electronice de identitate, documente care ar avea anumite avantaje faţă de cărţile de identitate vechi.
Noile cărţi electronice de identitate pot fi eliberate inclusiv pentru minorii care au sub 14 ani, dar asta doar în anumite condiţii şi la solicitarea specială a părinţilor sau a reprezentanţilor legali.
Acte necesare pentru cartea de identitate electronică a minorilor sub 14 ani
Cum spuneam, pentru ca un minor cu vârsta sub 14 ani să primească o carte de identitate eletronică, trebuie depusă o solicitare specială. Solicitarea trebuie semnată de ambii părinţi sau de reprezentanţii legali. În cazuri excepţionale, pentru minorul însoţit numai de unul dintre părinţi se prezintă declaraţia celuilalt părinte (prin care este de acord cu eliberarea actului de identitate), autentificată la misiunea diplomatică a României din statul în care acesta se află, la notarul public din ţară ori la autorităţile străine competente (tradusă şi legalizată potrivit normelor legale în vigoare).
Pe lângă aceste documente, mai sunt necesare acte precum certificatul de naştere, în original, al minorului, actul de identitate (original) al părinţilor sau al reprezentantului legal, document cu care se realizează și dovada adresei de domiciliu, certificatul de căsătorie al părinţilor (original) ori certificatul de divorţ însoţit de acordul parental/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, în situaţia în care părinţii sunt divorţaţi şi dovada achitării contravalorii actului de identitate.
Unde se face programarea
Pentru a evita aglomerările, autorităţile mizează din plin pe ideea unor programări efectuate în sistem online pentru a obţine eliberarea unei cărţi electronice de identitate.
Astfel, în principiu, paşii de urmat ar fi: Accesați pagina principală a platformei - hub.mai.gov.ro/cei/programari/harta; Selectați Serviciul Public Comunitar de Evidență a Persoanelor - În funcție de sectorul/localitatea de domiciliu; Alegeți tipul de document: Cartea electronică de identitate; Selectați data și ora dorită: Din intervalele disponibile; Completați formularul de programare online: Cu datele personale sau ale minorului pentru care se solicită documentul; Confirmați programarea: Urmând instrucțiunile de pe site.
După depunerea cererii, puteți verifica statusul acesteia pe aceeași platformă hub.mai.gov.ro/epasapoarte/programari.
Vă reamintim că este important de reţinut că programarea se poate face doar pentru sectorul/localitatea în care aveți domiciliul.
Ce avantaje au copiii sub 14 ani care deţin carte electronică de identitate
Conform specialiştilor, cea mai importantă funcţie a noului document este că acest poate fi utilizat ca documente de călătorie. Concret, copiii care au sub 14 ani, dar au carte electronică de identitate, pot călători fără probleme, alături de părinţii lor, în statele în care românii pot intra doar cu buletinul.
De asemenea, cartea electronică de identitate oferă avantaje şi în ceea ce priveşte accesul la anumite servicii publice online, identificarea în cadrul unor proceduri administrative sau avantaje în ceea ce priveşte accesul la educaţie sau sănătate. În cazul minorilor, cartea electronică de identitate este considerată o alternativă mai eficientă la certificatul de naştere.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰