EXPERIMENT. Cât timp petrece un șofer în traficul din Capitală pe o distanță de 10 km. "Bătaie de joc"
Capitala are maşini cât pentru un Bucureşti şi jumătate, arată datele. Este motivul pentru care pe şosele se stă în coloană cu orele, zi de zi. O echipă Observator a studiat traficul şi a descoperit care sunt zilele cele cele mai aglomerate şi de ce la anumite ore se circulă ca într-o zi de weekend.
De Andreea Milea la 24.05.2024, 19:57Străzile Capitalei semănă cu o mare parcare în orele de vârf. Doar că cei mai mulţi şoferi ţin motoarele pornite. Când traficul arată aşa pare nu mai avem nevoie de măsurători oficiale care să ne indice nivelul de poluare. Sute de şoferi stau în coloană, pe o arteră mai scurtă de 2 kilometri.
Motoarele sunt pornite, iar nivelul de noxe este extrem de ridicat. Aşa îşi petrec şoferii din Capitală timpul, 150 de ore pe an pierdute în trafic, adică aproape o săptămână. În fiecare săptămână sunt zile mai bune și zile mai puțin bune în trafic.
Șofer: Aşa e cum vedeţi la ora asta asa e tot Bucureştiul, full. În fiecare zi, nu există. Și duminica e aglomerat.
Șofer: Sincer cred că ziua de miercuri. Mijlocul săptămânii. Cred că e cea mai aglomerată. Nu știu sincer, de ce. Eu vin de obicei în jurul orei 2,3 și în momentul ăla eu nu mai pot nici să mai intru, nici să mai ies din Bucureşti.
50 de minute pentru mai puţin de 10 kilometri
Aşa arată hărţile şoferilor miercurea dimineaţa. 50 de minute pentru mai puţin de 10 kilometri. După ora 8 şi jumătate, valorile de trafic cresc în viteză.
Șofer: Se blochează total când nu merge semaforul.
Șofer: Seara e teroare, vă daţi seama se retrag toţi.
Miercuri seara, nu există rută sub o oră pentru un drum de 10 kilometri.
Șofer: Bătaie de joc la adresa cetăţeanului. Nu le pasă sub nicio formă. Din contra, asta cred că și vor, să ne țină în trafic, să pierdem timp.
Efectele se pot resimţi pe termen lung
Nici transportul public nu pare a fi o alternativă. Efectele se pot resimţi pe termen lung.
Radu Leca, psiholog: Să stai în trafic în Bucureşti reprezintă cel mai important antrenament pe care un adult îl poate realiza pentru toată viaţa sa. Dacă nu trecem acest test noi ajungem într-o zonă rea care se numeşte așa: tulburare de anxietate, depresie în mod continuu şi tulburare obsesiv-compulsivă.
Cifrele arată că cele aproape 2 milioane de maşini împart 5.000 de kilometri de şosea în Capitală.
Blocaj total dacă ar circula simultan două treimi din maşini
Dacă s-ar pune în mişcare toate autoturismele înmatriculate în Capitală, ar paraliza tot oraşul dar şi multe din localităţile din Ilfov. Blocaj total ar fi şi dacă ar circula doar două treimi din maşini. Doar că programul diferit de lucru salvează oraşul de un astfel de scenariu. Multe firme le permit angajaţilor să lucreze de acasă. Adrian a renunţat să mai meargă la birou lunea şi vinerea din cauza traficului.
Adrian Stanciu, angajat: Dacă vin cu mașina undeva la o oră şi dacă vin cu mijlocul de transport în comun undeva la 45 de minute. O oră dus, o oră întors. Pentru mine ora asta pe care nu o petrec în trafic poate să se transforme în mai mult timp de somn sau să beau cafeaua liniștit dimineaţă.
Aida Ionescu, reprezentant platformă de anunţuri: Avem cam 40% din timp petrecut la birou şi 60% acasă. Cea mai mare parte din echipă e acasă vinerea. Din toată echipa dacă ar fi să ne raportăm la fiecare 100 de angajaţi din echipă, 98 sunt acasă vinerea.
Vinerea, o zi cu trafic mai liber
Iar asta se vede şi în aplicaţiile de trafic. Comparativ cu miercurea dimineaţă, vinerea la aceeaşi oră, se stă jumătate din timp pe aceeaşi rută.
Șofer: De regulă e aglomerat dar în dimineaţa asta a fost foarte bine. Nu știu de ce.
Iar spre seară, oraşul arată ca într-o zi de duminică.
Marian Bârgău, director Administraţia Străzilor: Există acest studiu în derulare în momentul de faţă, este semnat contractul, se lucrează la studiul respectiv, în cateva luni de zile va fi gata studiul respectiv. Este în etape și cu siguranţă vor fi luate măsurile cele mai bune.
Bucureştiul este pe locul 8 în lume la cel mai aglomerat trafic
Bucureştiul este pe locul 8 în lume la cel mai aglomerat trafic rutier. Studiile arată că, în medie, un şofer parcurge 10 kilometri în 27 de minute. Motivele evidente sunt infrastructura şi numărul mare de maşini. Fără benzi dedicate transportului public, nici autobuzele nu sunt o variantă mai rapidă pentru cei dispuşi să renunţe la maşina personală.