Reacție neașteptată a învățătorului din Jucu care a bătut un elev: "Atunci când un elev urlă cât îl ţin plămânii, poți să fii foarte dur cu el și să-i scrii un bilețel"
Învătătorul de la școala din Jucu, acuzat că a bătut un elev de claas I la repetițiile pentru serbarea de 8 Martie, se plânge că elevii sunt obraznici.
Învătătorul de la școala din Jucu, acuzat că a bătut un elev de clasa I la repetițiile pentru serbarea de 8 Martie, se plânge că elevii sunt obraznici și susține că sancțiunile impuse de Statutul elevului nu pot avea vreun efect asupra acelor elevi care nu pot fi stăpâniți și care nu au o educație bună de acasă.
Într-o scrisoare adresată Inspectorului Școar Județean Cluj, învățătorul Ioan Deneș, cadru didactic la Şcoala Gimnazială "George Bariţiu" Jucu, susține că elevul care a fost lovit, în ziua de 6 martie, la repetițiile pentru serbarea de 8 Martie, este un copil-problemă, care folosește un limbaj trivial și care crează, în mod constant probleme la ore.
"Pe durata acestor repetiţii, elevul Moga Andrei a avut o atitudine sfidătoare la adresa tuturor, atât a colegilor lui, cât şi a mea, în cele din urmă exprimându-se trivial - citez, cu scuzele de rigoare: "Mă doare în cur de serbare şi de tine." Este adevărat că l-am atins uşor de două ori peste fund cu o şipcă de lemn şi regret incidentul creat, dar în acel moment era de nestăpânit, inducând o stare de agitaţie şi în rândul celorlalţi elevi şi blocând desfăşurarea întregii activităţi - am în vedere şi atitudinea lui de-a lungul timpului, încă de la începutul anului şcolar şi până în prezent, şi mă refer la faptul că în timpul cursurilor mereu întrerupe cu comentarii nesolicitate şi pe lângă subiect, adesea într-o notă obraznică, având de asemeni ieşiri nepotrivite şi în timpul pauzelor. În următoarele momente elevul s-a amuzat şi am continuat repetiţiile - se înţelege de aici despre ce agresiune fizică vorbim", se arată în scrisoare semnată de cadrul didactic.
De asemenea, Deneș afirmă că și alți elevi au un comportament agresiv, iar părinții unora dintre copii au un comportament nepotrivit în ceea ce-l privește.
Cadrul didactic precizând că a cerut, în repetate rânduri, montarea unor camere de supraveghere în clasă, dar că acest lucru nu s-a întâmplat.
"Doresc să menţionez faptul că există subiecţi în cadrul colectivului din această clasă care au o atitudine neconformă cu statutul de elev. De la începutul anului şcolar, chiar din primele săptămâni, m-am confruntat cu un haos general, amplificat de trivialităţi frecvente în limbajul elevilor. Atitudinea unor părinţi, printre care şi mama acestui elev, a creat situaţii denigratoare la adresa mea, apelându-se la minciună. Toate aspectele sesizate de dânşii le-am discutat într-o şedinţă cu părinţii, unde am convenit cu cei 24 de părinţi prezenţi din totalul de 26 asupra unor reguli de comportament şi de organizare. Când am observat că persistă atitudinea a 4-5 părinţi din tot colectivul, am solicitat încă o şedinţă, în cadrul căreia s-a stabilit inclusiv necesitatea montării de camere de supraveghere, la propunerea mea şi cu acordul părinţilor", mai scrie învățătorul.
Ioan Deneș se plânge că se confruntă zilnic cu violența verbală și că sancțiunile prevăzute în Statutul elevului nu sunt suficiente pentru a stăpâni elevii recalcitranți.
ȚŞi la ora actuală mă confrunt zilnic cu violenţa verbală în primul rând şi uneori chiar cu violenţa fizică între elevi, iar atitudinea colectivului de elevi nu e a unuia traumatizat de persoana mea - din contră, elevii au parte de multă toleranţă din partea mea şi a profesorilor care predau la această clasă, care la rândul lor s-au confruntat cu evenimente care fie le-au creat stări de infarct, fie i-au adus în situaţia de a le fi subminată autoritatea prin "poruncile" unora dintre părinţi, devenind astfel imposibilă cooperarea între şcoală şi familie.
Rămân cu speranţa că se vor găsi soluţii viabile în favoarea acestor elevi, avand mereu în minte ca a facilita exprimarea individualităţii presupune doar lipsa cenzurii, nu şi lipsa autocenzurii. Dacă luăm la lectură Statutul Elevului şi analizăm în paralel cu maximă rigoare sancţiunile pe care le aplică fiecare dintre cadrele didactice în momentul în care se întâlneşte cu un colectiv de elevi imposibil de stăpânit, cred că trebuie să ne dăm demisia în bloc - e greu de crezut că vreun cadru didactic e în stare să pună ordine în rândul unor elevi plini de adrenalină apelând strict la sancţiunile prevăzute în Statutul Elevului. Ţinând cont de diferenţa între observaţia individuală şi mustrare (care nu poate fi decât scrisă, fiind strict interzisă mustrarea în faţa colectivului clasei sau al şcolii), deducem că unui elev care urlă cât îl ţin plămânii ca să te acopere ai dreptul sa-i aduci la cunoştinţă că a încălcat punctul X din articolul Y al Statutului Elevului, iar dacă persistă în abaterea disciplinară, poţi să devii foarte dur cu el şi să-i scrii un bileţel, ca să nu-i lezezi demnitatea in faţa colectivului. Acolo unde legislaţia e alăturea cu realitatea din teren, singura soluţie rămâne cooperarea între şcoală şi familie, iar acolo unde acest lucru nu este posibil din vina părinţilor, şcoala are obligaţia să educe părinţii, nu să-şi coboare standardele, mergând până la acceptarea unui limbaj care n-ar trebui sa funcţioneze nici în curtea casei, darămite într-o instituţie de învăţământ", mai scrie învățătorul.
Ioan Deneș are 48 de ani și lucrează a lucrat în învațământ până în 2007. Apoi a facut o pauză de 4 ani, până în 2011, când a revenit la catedră.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰