Ghid pentru gimnaziu și liceu. Se schimbă modul în care se acordă pauze elevilor
Ministerul Educației și Cercetării a publicat ghidul pentru învățământul gimnazial și liceal privind organizarea și desfășurarea activităților în cadrul unităților de învățământ. Cele mai importante schimbări vin în privința pauzelor dintre ore.
- EDIŢIE SPECIALĂ Observator. Primele EXIT POLL-uri ale Alegerilor Prezidenţiale, ora 21:00, LIVE la Antena 1
- COMPARAŢIE. Prezenţa la vot pe ore în primul tur al alegerilor prezidenţiale din 2014, 2019 şi 2024
- Elevii vor avea o singură pauză în care au voie să iasă din clasă
- Orele vor fi de 55 de minute
Potrivit ghidului pentru învăţământul gimnazial şi liceal publicat pe site-ul educatiacontinua.edu.ro pauzele dintre ore la şcolile în care cursurile se vor desfăşura după primele două scenarii vor fi de 5 minute numai pentru schimbarea claselor de către cadrele didactice, iar orele vor fi de 55 de minute.
Elevii vor beneficia de o singură pauză mai mare, de 10-15 minute, în care vor putea merge la toaletă. Această pauză va fi organizată la nivel de palier (zonă deservită de o singură toaletă) astfel încât să nu se intersecteze elevii de la clase diferite.
Pentru elevii care nu merg la toaletă, în aceste pauze, cadrul didactic va organiza activități recreative în clasă sau, în aer liber, dacă este posibil fără intersectarea cu alte clase.
În cazul pauzelor de 5 minute dintre ore, aceste vor fi exclusiv pentru circulația profesorilor pe holuri, de la o clasă la alta. Elevii trebuie să rămână în sălile proprii de clasă (cu excepția celor care se află în pauza de 10-15 minute).
GHID pentru gimnaziu și liceu
În cazul folosirii unor cabinete sau laboratoare, pauzele comune de 5 minute sunt destinate dezinfectării acestora pentru noile clase/grupe care le vor folosi.
„Deplasarea elevilor către şi dinspre aceste săli se face la începutul şi la sfârşitul orelor de 55 de minute, însoţiţi de către cadrul didactic", mai prevede ghidul.
Conform documentului, toate cadrele didactice vor folosi agende, unde vor înregistra notele şi absenţele elevilor, iar transferul acestor înregistrări în cataloagele claselor se face după un program stabilit la nivelul unităţii de învăţământ, pentru reducerea riscurilor asociate unei aglomerări de cadre didactice în cancelarii şi a atingerii cataloagelor de către diferite cadre didactice pe parcursul aceleiaşi zile.
În situaţii justificate de risc pentru elevi sau alte persoane care locuiesc împreună cu aceştia, părinţii pot stabili împreună cu reprezentanţii unităţii de învăţământ aplicarea unor scenarii alternative pentru copiii proprii, în perioade determinate de timp.
„În funcţie de resursele disponibile, va fi încurajată utilizarea formei electronice a manualelor şi a materialelor auxiliare şi se va reduce la minimum transmiterea de materiale în format fizic între elevi şi cadrele didactice", se mai arată în document.
Totodată, pentru reducerea contactului „inutil” între elevi, îndeosebi în oraşele mari, cu număr maxim de elevi la clasă, este recomandabilă împărţirea claselor în jumătăţi fixe, fără posibilităţi de „transfer”.
Ghid pentru gimnaziu și liceu, elaborat în contextul Covid-19
Ministerul spune că ghidurile au fost concepute pentru toate nivelurile de învățământ, prin raportare la particularitățile fiecăruia în parte și că vine astfel în sprijinul decidenților de la nivel local/județean și al cadrelor didactice, în vederea planificării deschiderii anului școlar 2020-2021 în condiții de siguranță pentru toți preșcolarii, elevii și pentru întregul personal al unităților de învățământ.
În același timp, ghidurile propun repere pentru crearea, în unitățile de învățământ preuniversitar, a unui mediu sigur și favorizant pentru învățare relevantă și oferă modalități de colaborare la nivelul comunității locale, pentru a găsi soluții dinamice de lucru în acord cu provocările contextului pandemic. Materialele prevăd recomandări de selectare și organizare a scenariilor, de aplicare a acestora, precum și de organizare a orarului.
Fiecare scenariu posibil este prezentat din perspectiva măsurilor necesare și a impactului asupra curriculumului, a resurselor, a orarului, a evaluării, a modului de colaborare în echipa pedagogică, a interacțiunii cu profesorii, cu elevii și părinții și măsuri destinate siguranței sanitare.
MEC precizează că recomandările incluse în cuprinsul acestor documente de lucru vizează modalități de abordare a activității cu preșcolarii și elevii, în contextul epidemiei de COVID-19, respectând măsurile de siguranță specifice celor trei scenarii. De asemenea, acestea au fost formulate în raport cu particularitățile de vârstă ale elevilor, cu obiectivele activității educaționale și elementele de curriculum specifice fiecărui nivel.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰